Passeriformes > Motacillidae > Specia Motacilla alba

Motacilla alba

Foto: Silviu Panţîru

FamiliaMotacillidae

Specia Motacilla alba

Este o specie de pasăre cântătoare de talie mică ce prezintă dimorfism sexual relativ redus. Coada este lungă, ciocul este ascuțit și negru, iar picioarele sunt negre. Masculul are creștetul, ceafa și bărbia de culoare neagră, restul capului fiind alb. Spatele și târtița sunt de culoare gri. Aripile sunt gri-negricioase cu două dungi albe vizibile. Penajul cozii este alb-negru. Femela este asemănătoare dar culorile sunt mai șterse și contrastele mai puțin accentuate. Lungimea corpului este de 14,5 - 18 cm, iar greutatea este de 20 - 24,6 g în cazul masculului și 17,6 - 21,9 în cazul femelei.

Numele genului provine din substantivul latin motacilla, utilizat pentru descrierea comportamentului codobaturii de a-și mișca coada (cillo - a mișca). Numele speciei provine din cuvântul latin alba/albus - alb.

Specia are o distribuție largă la nivelul Palearcticului, cuibărind în Europa (inclusiv Islanda), nordul Africii și Asia (cu excepția extremității sudice). Populațiile din sudul zonei de cuibărire sunt sedentare. Iernează în zonele sudice ale Eurasiei și în jumătatea nordică a Africii. În România, specia cuibărește pe toată suprafața țării, cu excepția zonelor montane înalte.
Specia cuibărește în România fiind migratoare pe distanțe scurte. Un număr mic de indivizi pot fi observați și iarna, în sudul țării.
Specia cuibărește într-o gamă largă de habitate, majoritar habitate deschise și semideschise cum sunt: diferite zone umede, marginea lacurilor și zonele costiere, zonele ripariere, habitatele agricole, parcuri, grădini, zone antropizate etc.
Se hrănește preponderent cu nevertebrate terestre și acvatice, incluzând: insecte și larvele acestora, păianjeni, melci, crustacee etc.
Cu o distribuție atât de largă, codobatura albă are nu mai puțin de 11 subspecii, împărțite (genetic) în două mari grupuri: alboides (subspeciile din sudul arealului de distribuție - în special sudul Asiei) și alba (cele din nordul, vestul și estul arealului).

Populația globală a speciei este estimată la 135 000 000 - 221 000 000 de indivizi. Populația europeană este estimată la 16 900 000 -27 600 000 de perechi, iar tendința populațională la nivel global este estimată ca fiind stabilă în intervalul 1980 - 2013. Populația din România este estimată la 350 000 - 700 000 de perechi, tendința populațională fiind fluctuantă.

Perioada de reproducere se desfășoară în intervalul aprilie - august. Ponta este formată din 3 - 8 ouă clocite de ambii părinți pentru 11 - 13 zile. Puii sunt hrăniți de ambii părinți și părăsesc cuibul după 11 - 16 zile, fiind dependenți de prezența adulților pentru încă o săptămână.

Momentan, nu sunt amenițări semnificative asupra speciei. Schimbările climatice pot influența intervalele calendaristice de migrație pentru această specie. Utilizarea insecticidelor în agricultura intensivă poate duce la reducerea sursei de hrană și la declinul populațiilor.